capitalisme et anticapitalisme

 

 

Affichage par année

130 affiches :

 












    [MEDEF : fléau social]

    notice :
    Image (fixe ; à 2 dimensions)
    [
    MEDEF : fléau social]. — Angers ; Paris : l’ Étincelle (Angers) : No Pasaran (réseau) : REFLEX ; [et al.], [ & ante]. — 1 affiche (impr. photoméc.) : n. et b. ; 60 × 90 cm.

    • Affiches par pays  : France
    • Lieux d’archivages  : Tanneries (Dijon)
    • Liste des thèmes  : capitalisme et anticapitalisme  ; égalité et inégalité
    • Géographie, géopolitique et Histoire  :
    • Noms cités (± liste positive)  :
    • Presse citée  :
    • Vie des mouvements  :
    notes :
    descriptif :
    Symbole(s) utilisé(s) :

    [ texte ; dessin (poings levés dans une manifestation) photo (homme ou enfant marchant, bras écartés, avec un masque à gaz) ]

    texte :

    MEDEF : fléau social

    assurance-chômage
    contaminé

    prestations familiales
    en sursis

    assurance-maladie
    en sursis

    retraites
    contaminé

    médecine du travail
    en sursis

    formation professionnelle
    en sursis

    négociations collectives
    en sursis

    Refusons en bloc leur “refondation sociale” !

    Nous voulons l’égalité sociale pas l’exploitation féodale…

    Agir ensemble contre le chômage et la précarité ! [logo] AC ! - 1, rue Bardoul, 49100 Angers

    Solidaires - Égalitaires - Libertaires — Reflex/No pasaran Angers - c/o L’Étincelle - 26, rue Maillé - 49100 Angers
    [logo] No Pasaran ! — 21 ter, rue Voltaire, 75011 Paris - Tél. 06 11 29 02 15


    sources :

    <2018


    2011

    2014

    [ 2014 & ante]

    [s.d.]

    [ 2007 & ante]

    [ca  2010]

    [ 2014 & ante]

    [ 2014 & ante]

    2009

    2009

    [ 2007 ?]

    [ 2007 ?]

    2014

    [ca  2010]

    2015

    [ca  2008]
    Affiches liées






    [Débat « Penser ensemble » à l’Anamorphose]

    notice :
    Image (fixe ; à 2 dimensions)
    [
    Débat « Penser ensemble » à l’Anamorphose]. — Liévin ; Lille : Anamorphose, . — 1 affiche (impr. photoméc.), coul. (quadri ) ; 30 × 21 cm.

    • Affiches par pays  : France
    • Lieux d’archivages  :
    • Liste des thèmes  : capitalisme et anticapitalisme  ; contrôle social  ; édition
    • Géographie, géopolitique et Histoire  :
    • Noms cités (± liste positive)  : Dardot, Pierre  ; Sauvêtre, Pierre
    • Presse citée  :
    • Vie des mouvements  : conférence, débat…
    notes :
    descriptif :


    texte

    photo (couverture de livre : dessin d’homme — sous le buste — assis sur une chaise aux très hauts pieds) ; livre de Christian Laval, Haud Guéguen, Pierre Dardot et Pierre Sauvêtre dans la collection « Futur proche » chez Lux éditeur (Montréal, 2021)

    texte :

    Le Choix de la guerre civile : une autre histoire du néolibéralisme

    Débat « Penser ensemble » de Cliss XXI
    avec Pierre Dardot et Pierre Sauvêtre

    Vendredi 10 septembre à 18 h 30

    À l’Anamorphose
    48, rue du Long-Pot à Lille (métro Fives)

    [image couv.] Cet ouvrage aborde le néolibéralisme sur le terrain qui, dès ses origines, fut le sien : le choix de la guerre civile en vue de réaliser le projet d’une pure société de marché. Une guerre de domination polymorphe qui sait parfois se doter des moyens de la coercition militaire et policière, mais qui se confond souvent avec l’exercice du pouvoir gouvernemental et qui se mène dans et par les institutions de l’État.

    Renseignements : contact@cliss21.com


    sources :

    « Cliss xxi » : Pour une informatique libre, sociale et solidaire
    https://www.cliss21.com/site/




    [Capitalism is a pyramid scheme]

    notice :
    Image (fixe ; à 2 dimensions)
    [
    Capitalism is a pyramid scheme]. — [S.l.] : Crimethinc, . — 1 affiche (impr. photoméc.), coul. (quadri ) ; 55 × 37 cm.

    • Affiches par pays  : États-Unis
    • Lieux d’archivages  : Anarchief (Gent)
    • Liste des thèmes  : capitalisme et anticapitalisme  ; économie (généralités)
    • Géographie, géopolitique et Histoire  :
    • Noms cités (± liste positive)  :
    • Presse citée  :
    • Vie des mouvements  :
    notes :
    descriptif :
    Symbole(s) utilisé(s) :

    [ texte (recto /verso : au recto en forme de pyramide) ; dessin (pyramide sociale couronnée par le « $ »)]

    texte :

    Capitalism is a pyramid scheme

    The labor of those lower on the pyramid enriches the ones towards the top. To stay stable, the economy has to draw in more and more resources—colonizing new continents, workforces, and aspects of daily life. The resulting inequalities can only be maintained by ever-escalating force.

    We’re encouraged to compete against each other to improve our positions on an individual basis. But there’s not enough space at the top for all of us, no matter how hard we work—and no pyramid scheme can go on expanding forever. Sooner or later it’s bound to crash : global warming and recession are just the first warning signs. Instead of going down with the Pharaohs, let’s join forces to establish another way of life.

    [logo "hand"] crimethinc.com


    Further copies of this poster are available in packs of 25 for $4 via crimethinc.com ; you can obtain a larger version for $8. It’s designed to accompany Work, a 376-page decoder ring for this poster and the capitalist economy itself.
    CrimethInc. ex-Workers’ Collective
    PO Box 13998 [“cloud with rain”] Salem, OR 97309

    Capitalism Is a Pyramid Scheme

    The labor of those lower on the pyramid enriches the ones towards the top. To stay stable, the economy has to draw in more and more resources—colonizing new continents, workforces, and aspects of our lives. The resulting inequalities can only be maintained by ever-escalating force : armies occupy countries, police patrol neighborhoods, security cameras point at every cash register.

    Capitalists make money not only on what they do, but also from what they own. It takes money to make money, as they say. Business owners, landlords, and large shareholders are capitalists ; so are executives who receive salaries padded with money produced by other people’s efforts.

    Capitalists cash in on the activity of the exploited. The exploited can only make money from their own labor, so it’s easy for employers to pay them less than the value they produce. When banks and credit card companies make money off debtors, they’re exploiting them, the same as a corporation that pays an employee a dollar to make a $200 pair of shoes.

    Others are at the mercy of the economy but excluded from participating in it. The unemployed and the homeless are excluded, along with most of the occupants of shantytowns around the world. Prisoners are often both excluded and exploited, being forced to work at a pittance that amounts to slave labor. Being excluded is not the same as being outside the market—the dispossessed are poor precisely because they are inside capitalism.

    The economy reshapes the physical and social terrain in its own image : silicon valleys, motor cities, banana republics. It erases the distinction between natural and synthetic : a cornfield in Iowa is no more natural than the concrete wasteland of Newark, New Jersey. It transforms hurrah beings into workers, the same way it reduces forests to toilet paper and pigs to pork chops.

    Capitalism unifies the world into a single metropolis. Roses ticked on plantations in rural Ecuador are sold to Manhattan businessmen the same day ; a set by a DJ at a Barcelona nightclub is broadcast simultaneously in Johannesburg. News, fashions, and ideas are transmitted instantaneously around the globe ; every city is populated by tourists and refugees from every other city. People spend more time communicating across hundreds of miles than they do talking to their neighbors. Physical distance between people in different cities is giving way to social distance between people in the same city.

    National boundaries are increasingly obsolete as a framework for understanding economics. One can no longer distinguish the domestic economy from the global economy, if such a thing was ever possible. The majority of the wealth of many US corporations is comprised of their holdings overseas ; a single task may be outsourced from New York City to Mumbai ; an idea from Argentina generates profits in Finland. The world isn’t made up of distinct physical territories or political bodies ; it is a sea of interlocking relations that, like wind, water, and thermal currents, do not conform to imaginary boundaries.

    Today the borders that matter are not the horizontal ones between regions but the vertical ones dividing social strata, which are enforced everywhere at once rather than only at individual checkpoints. These divide the metropolis into different zones of privilege, determining access to resources and power. Such zones may meet anywhere—an undocumented immigrant cleans a congressman’s house for illegally low wages, guards brandish guns at the gate of an expensive hotel housing European businessmen right next to a shantytown in New Delhi.

    Who holds the ultimate power in this system ?

    Is it heads of state ? They seem to answer directly to the wealthy, protecting their interests at any expense. Is it the wealthiest ones, the magnates who own corporations and profit on countless shrewd investments ? They still have to scramble to maintain their positions as a thousand contenders struggle to replace them. How about the Federal Reserve, the bankers, the ones who administrate the system ? When something goes awry, they seem as powerless and distraught as everyone else. Is it a secret conspiracy of tycoons or Freemasons ? That sounds like lingering anti-Semitic rhetoric, implying that the problem is the power of a specific group rather than the dynamics of the system itself.

    Or is no one in control ? People speak about the economy the way they speak about God or Nature, even though it’s comprised of their own activities and the activities of people like them. It is a sort of Ouija board on which the self-interested actions of competing individuals add up to collective disempowerment. Has there ever been a dictator as tyrannical and destructive as the market ?

    Capital seems to be autonomous. It flows one way, then another, it concentrates itself in one nation, then disappears capriciously overseas. From an economist’s perspective, it is the subject of history, acting on us. Its movements seem unstoppable, inevitable. And yet capital as we know it is simply a collective hallucination imposed on the world ; ownership is only "real" because we make it so.

    The market rewards skill, brilliance, and daring—but only to the extent that they produce profit. The essential quality naturally selected for those at the top of the pyramid is that their make decisions on the basis of what concentrates the most power in their hands. They pass down all the costs of this accumulation of power that they can—not only to workers and consumers and victims of pollution, but also to their spouses and secretaries and housemaids—but they can’t avoid the fact that they have to make decisions based on economic constraints or else lose their positions.

    You could say capitalism puts power in the worst hands, but that misses the point. It’s not that the ones rewarded by the economy tend to be the worst people, but that—however selfish or generous they are—their positions are contingent on certain kinds of behavior. The moment an executive deprioritizes profit-making, he or his company is instantly replaced with a more ruthless contender. For example, in a world in which corporate decisions are governed by the necessity of producing good quarterly reports, CEOs are simply powerless to make decisions that place ecology over profit. They might promote ecological products or sustainable energy, but only as a marketing campaign or PR move. Genuinely ecocentric decision-making can only occur outside the market.

    So you don’t have to believe all executives are bad people to conclude that capitalism itself is a problem. On the contrary, it’s the defenders of the free market who have to make arguments based on human nature. To excuse the destructiveness of the economy, they have to argue that no other social system can motivate human beings and provide for their needs. Anthropologists already know that this is not true.

    Two centuries ago the vast majority of people were employed extracting resources directly from the earth : farming, fishing, and mining. The industrial revolution pushed much of this workforce into manufacturing. Today, more money is being made in manufacturing than ever, but thanks to technological progress it takes fewer and fewer employees to accomplish the same amount of production.

    In a sensible system, this would mean more leisure for all of us, but in capitalism it just saves employers money and makes it harder for the rest of us to get a job. In poorer areas, slums and shantytowns serve as holding pools for the unemployed, keeping them close enough to sweatshops to drive down wages. In wealthier zones, all this cheap labor ends up in the service industry, helping capitalists promote their products. Customer service is becoming more central to the economy than merchandise ; corporations don’t just sell things, but also attention, hospitality, empathy, assistance, interaction—everything that used to be a free part of social life. The service industry is the thin layer of living flesh stretched over the iron machinery of the economy, stoking the engines of desire that drive it.

    Meanwhile, in a "globalized" economy, capitalists can move jobs around the planet at will, sidestepping unionized or rebellious workforces and exploiting whoever is most desperate. All this combines to create a situation in which employment is increasingly temporary and precarious. Building up a good résumé becomes as important as saving money ; even baristas and dishwashers come to see themselves as entrepreneurs selling not only their labor but also themselves. Paradoxically, even as survival gets more difficult, more people come to identify with their roles within capitalism.

    Yet despite this, capitalism is entering a new era of crisis and uncertainty. Until a few decades ago, the labor movement at least forced capitalists to pay workers enough to buy the products of their labor. Now the old labor movement has been outflanked and all the peace treaties in the class war have expired ; this has enabled a handful of magnates to amass the greatest fortunes in history, but it is eroding the consumer base that supports the entire operation in the first place. It also gives the rest of us less and less reason to play along. We can expect a new wave of conflicts in which the future of capitalism itself will come back into question.

    We’re encouraged to compete against each other to improve our positions on an individual basis. But there’s not enough space at the top of the pyramid for all of us, no matter how hard we work—and no pyramid scheme can go on expanding forever. Sooner or later it’s bound to crash : recession and global warming are just the first warning signs. Instead of going down with the Pharaohs, let’s join forces to establish another way of life.

    [logo "balle/cartouche de fusil"] CrimethInc.


    sources :
     





    [Manifeste aux ouvriers par le groupe d’études sociales de Dijon]

    notice :
    Image (fixe ; à 2 dimensions)
    [
    Manifeste aux ouvriers par le groupe d’études sociales de Dijon]. — Dijon : GES_ (Groupe d’études sociales), . — 1 affiche (impr. photoméc.) : n. et b. ; x × y cm.

    • Affiches par pays  : France
    • Lieux d’archivages  :
    • Liste des thèmes  : capitalisme et anticapitalisme  ; délégation de pouvoir (élections)  ; parlementarisme et antiparlementarisme  ; Révolution [sociale]
    • Géographie, géopolitique et Histoire  :
    • Noms cités (± liste positive)  :
    • Presse citée  :
    • Vie des mouvements  :
    notes :
    descriptif :


    [ texte ]

    texte :

    Manifeste aux ouvriers par le groupe d’études sociales de Dijon

    Travailleurs,

    Les ouvriers, membres du Groupe d’Études sociales de Dijon, croient de leur devoir d’adresser un manifeste à tous les travailleurs, étant donnée la gravité de la situation, pour leur dévoiler la manière d’agir de la Bourgeoisie, qui détient le pouvoir à son profit, ne permet pas qu’on enseigne à l’ouvrier sa destinée d’homme, et fait condamner par ses magistrats. ceux d’entre nous — Avant-garde de l’armée prolétarienne — qui osent dire aux rapaces bourgeois qui nous exploitent et nous gouvernent, que le temps est proche où les travailleurs, s’inspirant de l’énergique devise de leurs frères de Lyon « Vivre en travaillant ou mourir en combattant,  » anéantiront cet être vil, l’exploiteur, qui ne nous considère que comme un instrument qui doit lui procurer les jouissances de la vie.

    Gouvernés de telle sorte, vous saurez vous débarrasser de ces vaniteux autoritaires, affamés du pouvoir, qui sacrifient si audacieusement les intérêts sacrés de l’humanité à la cupidité de leurs souteneurs, et qui, par de perfides menées et de criminels compromis, provoquent la guerre, ce terrible fléau de l’humanité ! Puis, après avoir fait verser sur le champ de bataille le sang le plus pur des travailleurs, les divisent pour mieux les opprimer.

    Il faudrait désespérer de notre avenir, si nous ne nous hâtions d’unir nos efforts contre ceux qui spéculent sur notre ignorance et notre misère ; ayons donc le sentiment de notre force et la volonté d’en user à notre profit. Nous avons pour nous le droit, la justice et l’exemple des nombreux martyrs de notre noble cause !

    Vos frères du Groupe d’Études sociales de Dijon comptent sur vous pour arriver à notre complète émancipation. Ne continuons pas plus longtemps à remettre nos pouvoirs à ceux qui, sous le couvert de la République, nous trompent en nous promettant ce qu’ils ne tiennent jamais. Sachons même braver les dangers, lorsqu’il nous sera démontré qu’ils doivent avoir pour résultat le bonheur de tous. Nous sommes le nombre, nous avons la force, laissons de côté toutes rivalités mes-quines, toutes antipathies personnelles, et notre victoire est assurée.

    Pour nous, travailleurs, il est défendu de goûter le moindre plaisir ; notre repos est un sommeil de quelques heures sur un grabat en lambeaux, dans un taudis humide ou dans un grenier à tous vents. Travailler, toujours produire, sans posséder seulement le nécessaire, des aliments grossiers et malsains, et souvent falsifiés, voilà la situation qui nous est faite par la criminelle organisation de la Société actuelle. En admettant que notre existence ne soit jamais compromise par la stagnation du commerce ou par la morte-saison résultant de l’excès de notre travail, que nous soyons en tout temps suffisamment entretenus d’ouvrage, sans jamais être arrêtés par les maladies et les accidents de toutes sortes, le prix de notre travail est-il en rapport avec le prix de la consommation qui est nécessaire à la réparation de nos forces ? La continuité d’un travail excessif, qui ne permet pas à nos facultés de se développer, tel est le bilan de la position qui nous est faite sous le gouvernement de la soi-disant République.

    Par une trop longue durée de travail dans l’attitude la plus pénible et souvent périlleuse, notre corps se déforme et se brise, nos membres s’engourdissent et perdent leur souplesse et leur vigueur, notre santé se ruine et nous ne quittons l’atelier que pour entrer à l’hôpital, cet asile de retraite des travailleurs qui ont tout produit, tout construit. Comment exercer notre intelligence, éclairer notre esprit, adoucir nos mœurs ? Il nous faut rester exposés au mépris des insolents orgueilleux, à la fourberie des rhéteurs ! Si l’excès de nos malheurs nous rend parfois violents et colères, et si, animés d’une légitime indignation, nous nous révoltons contre la domination de nos maîtres, l’on nous traite de vile multitude, de canailles ; alors nos ennemis mettent tout en œuvre pour réprimer ces manifestations du droit populaire : exécution sommaire, conseil de guerre, déportation ; telle a été jusqu’ici la réponse faite à nos justes plaintes par ceux que trop naïvement nous avons acceptés pour nous gouverner.

    Que désormais notre souveraineté soit permanente et que les travailleurs ne délèguent jamais leurs pouvoirs aux bourgeois, c’est-à-dire à ceux dont les intérêts sont diamétralement opposés aux leurs.

    En attendant la transformation de la société actuelle par la Révolution sociale, qui nous assurera le bien-être par une juste répartition du produit du travail entre tous les travailleurs, nous serons heureux, n’en doutez pas, dès que l’union sera faite entre nous.

    Combinons donc tous nos efforts pour assurer notre triomphe et nous débarrasser de ces nombreux parasites qui nous rongent et exercent sur nous leur orgueilleuse autorité.

    Vive la République sociale !

    Nota. — Toutes communications et demandes au Groupe d’Études sociales de Dijon devront être adressées au Secrétaire du dit Groupe

    rue Berlier, 40, à Dijon.

    Dijon, imp. Carré.


    sources :
     


    [Neoliberismo, solo la lotta paga : pensioni, orario, salario, lavoro]

    notice :
    Image (fixe ; à 2 dimensions)
    [
    Neoliberismo, solo la lotta paga : pensioni, orario, salario, lavoro]. — [S.l.] : USI_ (Unione sindacale italiana), . — 1 affiche (impr. photoméc.), coul. (deux  : rouge , noir , papier blanc ) ; 67 × 47 cm.

    • Affiches par pays  : Italie
    • Lieux d’archivages  : CIRA (Lausanne)
    • Liste des thèmes  : capitalisme et anticapitalisme
    • Géographie, géopolitique et Histoire  : Union européenne (UE, CEE, ...)
    • Noms cités (± liste positive)  :
    • Presse citée  :
    • Vie des mouvements  :
    notes :
    descriptif :
    Symbole(s) utilisé(s) :

    [ poing qui frappe l’inscription « neoliberismo » (néolibéralisme), texte ]

    texte :

    Neoliberismo

    Solo la lotta paga

    Pensioni, orario, salario, lavoro

    Gli ordini del padronato : Cancellare le pensioni di anzianità e privatizzare la previdenza.
    Gli obbiettivi dei lavoratori : Un sistema pensionistico che garantisca un futuro da vivere per i più deboli e liberi posti di lavoro per i giovani.

    Gli ordini del padronato : Flessibilità dell’orario, dei turni degli straordinari e dei ritmi.
    Gli obbiettivi dei lavoratori : Riduzione dell’orario per creare nuovi posti di lavoro e diminuire i rischi e gli infortuni.

    Gli ordini del padronato : Cancellazione di ogni garanzia, con salari insufficienti per vivere.
    Gli obbiettivi dei lavoratori : Diritti salariali per ridurre il divario presente fra la classe dirigente e quella operaia, ed assicurare una vita dignitosa.

    Gli ordini del padronato : Precarizzazione del lavoro, potere di licenziamento, negazione di ogni diritto sindacale.
    Gli obbiettivi dei lavoratori : Eliminare le armi del ricatto, della disoccupazione, del licenziamento, dello sfruttamento per un lavoro sicuro e garantito.

    Da una parte l’offensiva della guerra di classe portata avanti dai padroni in nome del mercato, del neoliberismo, di Maastricht, dall’altra la difesa degli interessi della classe lavoratrice da realizzare sul piano delle lotte, dell’autorganizzazione sindacale passando per una nuova coscienza e solidarietà di classe, per la tutela e l’emancipazione degli sfruttati.

    USI-AIT — Unione Sindacale Italiana - Ass. Internazionale dei Lavoratori


    sources :

    Affiche parue après 1992 (traité de Maastricht).





    [Undertrykkelsens Pyramide]

    notice :
    Image (fixe ; à 2 dimensions)
    [
    Undertrykkelsens Pyramide]. — [S.l.] : [s.n.], . — 1 affiche (impr. photoméc.), coul. (une  : rouge , papier blanc ) ; x × y cm.

    • Affiches par pays  : Danemark
    • Lieux d’archivages  : IISG (Amsterdam)
    • Liste des thèmes  : capitalisme et anticapitalisme
    • Géographie, géopolitique et Histoire  :
    • Noms cités (± liste positive)  :
    • Presse citée  :
    • Vie des mouvements  :
    notes :
    descriptif :
    Symbole(s) utilisé(s) :

    [ texte ; dessin (pyramide sociale) par ? ]

    texte :

    Undertrykkelsens Pyramide

    Kapitalen - Jeg hersker over jer

    Statsmændene - Vi regerer jer

    Ypperstepræsterne - Vi holder jer hen med snak

    Militæret -Vi skyder på jer

    Borgerskabet - Vi æder for jer

    Arbejderne - Vi slæber for jer

    [Tegnet RF Deleuran efter en gammel tysk plokåt, som forestklede det spamme. ??]

    Danske studerendes fællesråd


    sources :

    IISG. Caricatures de personnages dont Nixon et Pompidou ?